September 2015 hackinginquiry.org

The
Failure
of IPSO

After a year in operation, the ‘Independent
Press Standards Organisation’ has let
everyone down - except the newspapers

.................................................................................................. HACKED

A Hacked Off report



The Failure of IPSO hackinginquiry.org

CONTENTS

ChigiggaNr o Inquiry found the country’s

Falsely accused of murder

Three years ago the Leveson
70 s

o YEAHS o,'

o7 biggest newspaper groups 79355

IPSO:-does nothing:when

e Y0 = M guilty of ‘wreaking havoc in
the lives of innocent people’

Linda Pearson 09
Humiliated for an'amazing achievement

Traveller wrongly blamed for 11
two deaths
The Ebola case that never happened 13 In response to shocking revelations of press The papers made bold promises:
........................................................... fabrication, diStOI’tion, bu||y|ng’ intrUSiOn and
The Andy Miller case: the Mail 15 lawlessness, the Inquiry recommended a new
allowed to flout the Code model of independent regulation capable of ‘IPSO will be the toughest regulator in the western
"""""""""""""""""""""""""""""""""" effectively enforcing a press code of conduct. world. It will provide real protection for ordinary people
What IPSO'is not 17 Vitally, the Inquiry ensured this would not restrict affected by media coverage. It will have tough powers
"""""""""""""""""""""""""""""""""" freedom of expression. Its recommendations to crack down on wrong-doing to ensure some of the
T &R r received overwhelming public support and —in things you heard about at the Leveson Inquiry can
the form of a Royal Charter — were endorsed never happen again.’
Suicide reporting 2 21 ) )
........................................................... by every party in Parliament.
- ' ) ) ‘IPSO will have the power to impose fines of up to £1
The Devil Child 25 The owners of the Express, the Mail, the Mirror, o . . .
. ) . . ) million for systematic wrongdoing; ensure that editors
Paying for child stories despite the Sun, the Telegraph and the Times refused to .
{ produce upfront corrections where they have got
their welfare do what Leveson suggested. Instead they q 9 S
T ’ something wrong; have investigative powers, deployed
........................................................... revamped their discredited self-regulator, the _ : : )
wentiie i o N o7 ) T A by expert investigators, to call editors to account; be
entitying Press Complaints Commission, giving it a new ; . . . .
genuinely independent - with an independent Chair
abuse|& rape name: the Independent Press Standards . ) .
........................................................... _ and Board, and no serving editors anywhere in the
Organisation (IPSO). ) .
IPSO’s failure to deliver prominent 29 regulatory system; cost the taxpayer or complainants

Bo T SAS nothing as newspaper publishers will foot the bill.’

So,; where do we go from here? 45

IPSO is now a year old. Has it lived up to
those promises? Has IPSO raised press
standards from their pre-Leveson levels?
In these pages you can read the stories of
those who know best - people who have
found themselves written about in the press
and people who took their cases to IPSO




The Failure of IPSO - Christopher Ware

ALSELY ACGUSE
F MURDE

mirror.co.uk ' tetoy w oason DALY MIRRCR Il

MUERI THE HUNT FOR KILLER
- Al > «-

Anger at Thailand
PHFs iins' sl
over dead Hannah

VICTIM'S PAL
& BROTHER

_ Backpapkinc?pairwhq led : 6 Burmese DNA tested over
island detained at Thai airport : David & Hannah's brutal killing

03 // IPSO

hackinginquiry.org

irror

e

e

......

DAILY
irror

IPSO // 04



The Failure of IPSO - Christopher Ware

FALSELY ACCUSED!
OF MURDER

CORRECTIONS & W »-. Vs

to grab hostage Alan.

British
named, we a that
some people would have
bclicvc(f h#n o be Chris-
topher Ware. In fact, Mr
are had no ivolvement
at all in the deaths and

independent

ips O, st stortods

‘organisation

founding member of lpso,
the  Independent Press
Standards Crganisation. If
you would like to make
a complaint o us aboul
the code it enforces, go
to www.thesun.couk/ipso

. o an 1t S,

Otherwise, email us at ;{-:-1?,‘,’.'_:'.'.,,,,“"‘dh_
__ =l ombudsman@the-sun.co.uk ; = R A

e S M or - wrile to The Sun @

i Aman
oWy s W s
AT S (A SRR

3 A
Aates rally roun
i:der “fire imster

- .
i Mfakes

hackinginquiry.org

IPSO, we were told, would ‘ensure some of
the things you heard about at the Leveson
Inquiry can never happen again'. Some of
the most shocking evidence at that Inquiry
concerned false accusations of murder against
the parents of Madeleine McCann and against
Bristol schoolteacher Christopher Jefferies. It
has happened again, very soon, and on IPSQO's
watch. IPSO did nothing.

* The ‘Brit’ in these stories could be
identified only as Christopher Ware,
a carpenter from Jersey

* Christopher Ware killed no one, and
Thai authorities never even regarded
him as a suspect

* He cooperated fully with police from the
moment they informed him of the murders

* He did not ‘flee’ the island by ferry or
attempt to do so; when he eventually left,
the police gave him a lift to the ferry

* At the time these vile accusations against
him were published he was in deep shock
at the violent death of his closest friend

HIS STORY

In 2014 Christopher Ware was beginning the
holiday of a lifetime with schoolfriend David
Miller on the Thai island of Koh Tao, when
tragedy struck. David and another British
packpacker, Hannah Witheridge, were found
murdered on a beach. Thai police quickly
traced Christopher and sought his help in
contacting the victims' families and friends.
He naturally agreed. He was distraught and
alone, thousands of miles from home. He was
never named or treated as a suspect — on the
contrary, Thai police brought him food and
cigarettes and did their best to help him cope
with the shock. Later, they drove him to the
ferry so he could get a flight home.

Upon reading the British press reports online,
Christopher realised that many people who
knew him must have believed he was genuinely
suspected of murder and really had tried to
escape arrest. Meanwhile, journalists in the UK
harassed his friends and family in an apparent
effort to find ‘dirt’ on him. When - still in shock
— Christopher reached Heathrow, so many
reporters were waiting there that police had
to smuggle him out of the airport. At home
in Jersey he felt under siege, with reporters
posting letters through his family’s front door
every day seeking interviews.

Christopher Ware is an innocent man. You
might think that — especially after the McCann
and Jefferies cases — national newspapers
would check their facts carefully and ensure
their sources of information were sound before
making an accusation of murder. That is not
what happened here.

IPSO made no comment on the case and
mounted no investigation. It was left to the
victim to sue the Sun for libel: he won modest
damages and a tiny correction. This is not the
kind of ‘upfront correction’ we were told IPSO
would deliver, and it is nothing like enough to
deter papers from doing the same again.

“What’s scary is that it can
happen to anyone and
there’s nothing to stop them.
It’s taken me and my family

almost a year to get our
lives back on track.”

Christopher Ware

IPSO // 06



The Failure of IPSO - Emily Brother's story - IPSO does nothing when a paper defies it

TH’E

BEING BLIND,
HOW DID SH

KNOW SH
WAS THE
WRONG SEX?

07 // IPSO

“The press must avoid prejudicial or pejorative
reference to an individual's race, colour,
religion, gender, sexual orientation or to any
physical or mental illness or disability.”

Editors’ Code of Practice, clause 12 (i)

HER STORY

The willingness and ability of IPSO to protect
people from discrimination was tested in the
case of Emily Brothers, a Labour parliamentary
candidate at the last election who is blind and
transgender. In December 2014, Rod Liddle
used his Sun column to mock her, asking, under a
photograph and headline,: ‘Being blind, how did
she know she was the wrong sex?' She replied
to Liddle the next day in the Independent: ‘When
he turns the lights out, does he not realise he is
aman?’

With  Emily's endorsement, Trans Media
Watch (TMW), which acts for transgender
people, complained to IPSO that Liddle's
comment was a clear breach of Clause 12:i
of the Code. Of course, even IPSO upheld
the complaint (weirdly claiming that this “no-
brainer” was a landmark decision). But then
IPSO, supposedly ‘the toughest regulator in
the western world’, feebly allowed the Sun to
make a mockery of the process.

First, it IGNORED complaints by TMW that, while
the complaint was pending, Liddle and the Sun
mocked and attacked them and Emily Brothers,
publicly and privately. This was victimisation —
pure and simple; punishing a complainant in a
blatant attempt to intimidate them and to deter
others from making complaints.

hackinginquiry.org

“IPSO initially ignored our
complaint that The Sun
further victimised me and
Trans Media Watch. The
final adjudication was buried
and was printed without

a headline. We asked IPSO
to enforce its own decision
but it did nothing.”

Emily Brothers

And then, when it came to fulfilling its obligation
to publish the adjudication against it, the Sun then
showed exactly what it thinks of IPSO. It buried
the article at the bottom of the page, without any
headline — even though IPSO had explicitly said
there should be one. In other words, far from
being ‘upfront’, the paper did all it could to ensure
no one would notice it or read it. IPSO claimed
that it considered the first sentence of the article
to be its headline.

The Editors’ Code says adjudications must be
published ‘with due prominence’. It also says
that the Code ‘must be honoured not only to
the letter but in the full spirit’. Though the Sun had
defied its authority and mocked the Code, IPSO
did nothing, refusing to act even when TMW
complained again.

Knowing you could be attacked again, and
get no effective redress even when you
“succeed”, would YOU be tempted to bring
a complaint to IPSO?

[

Scan me to watch the
video of Emily telling
her story, or go to:
www.hackinginquiry.org

IPSO // 08



The Failure of IPSO - Linda Pearson - Humiliated for an amazing achievment

00 FAT TO WASH!
GRUBBY GRANL1
WEIGHED 27 STONE
DIDN'T HAVE
FOR 20 YEAR

CORRECTION

Thirteen days later, the Daily Star added this correction and apology
but you have to scroll to the bottom of the article, past around
10 screens of photos, to see it.

“This article was amended on 29 January 2015. An earlier version
of the article stated that Mrs Pearson had a gastric band and that
she approached a private clinic in respect of seeking treatment.
Mrs Pearson has advised us that she did not attend a private
clinic and that she actually underwent a gastric bypass rather than
a gastric band fitted, and the article was amended to reflect this.

Linda Pearson an Apology. In our article “too fat to wash” published
on 16 January 2015 we said that Linda Pearson had not had
a bath for 20 years because she was too fat and had not therefore
washed. This is of course untrue and we apologise to Mrs Pearson
for any hurt and distress the article may have caused.”

09 // IPSO

HER STORY

A grandmother from Yorkshire, Linda Pearson
underwentweight-loss surgery thattransformed
her life. She lost 16 stone and was able to
climb Snowden to raise money for charity. She
told her inspiring story on the website of the
hospital that treated her, showing others how
they too could lead healthier lives.

The Daily Star chose to twist this into a
humiliating attack on Linda Pearson herself.
Where she had written that she felt unable
to take a bath for 20 years — meaning not
that she didn't wash but that she could not
get in and out of her bath — the Star called
her a ‘Grubby Gran' in its headline and
claimed, contrary to the facts, that she
“hadn’t washed for 20 years”.

She tried to take a case to IPSO but, unlike
any other regulator, IPSO refused to help her
and insisted that she cite the relevant part of
the Editors’ Code before they would consider
it. Fortunately she was able to compose a
formal complaint arguing that the paper had
breached the Code, not only by its distortion
of the facts but by “discriminating against
[her] physical disability with an insulting,

Scan me to watch the
video of Linda telling
her story, or go to:
www.hackinginquiry.org

hackinginquiry.org

derogatory and defamatory headline.” IPSO,
characteristically, took the paper's side.
First it said that using the word “fat” was
not discriminatory, even though that had
not been the basis of the complaint. Then
it asserted that morbid obesity was not a
medical condition. The world of medicine
would disagree with IPSO and in Linda
Pearson’'s case the NHS had considered
it a serious enough medical condition to
justify an operation.

IPSO also refused to acknowledge the
gravity of what had happened. What the
Star published in this case was not mere
‘inaccuracy’. It was a deliberate, hurtful
distortion — and not remotely the first of its
kind by that paper. But thanks to IPSO the
Star paid no price. It simply amended its
story and published a correction and apology
where no one would notice it. No doubt it will
soon do something similar to somebody else.

Linda Pearson had inquired about possible
compensation for her experience, but IPSO
simply ignored her. She says:

“It’s disgusting that the
papers can just make things
up, humiliate someone, and
that IPSO lets them get away

with it. This can’t be allowed
to continue. Something
needs to change.”

Linda Pearson

IPSO // 10



The Failure of IPSO - Traveller wrongly blamed for two deaths

TRAVELLER\/[i{1/\1E

LAMED (318111

DEATHS

In August last year, in
Herefordshire, John Knott,
71, Killed his wife, aged 70,
before taking his own life

THE PRESS ACCUSATIONS

11 // IPSO

___-_a—-
. Man who feared

n s:
*ad

: travellers were
:surrounding his

- home shoots dead &

-wife and himself

Man shoots ill wife then |
turns gun on himself

over traveller site plans
- A .,

Gipsy camp
stress ‘drove
couple to

suicide pact’

A HUSBAND and wife carried
out a suicide pact after travel-
lers bought a plot of land next
to their relirement collage.

John Nott, 71, fought the
plans to site three caravans
and a washroom in full view
of the oak-beamed home he
shared with his wife, Eliza-
beth. The retired construction
execulive could not cope with
the stress of the gipsy camp
and his 70-year-old n'il{:‘s fail-
ing health, an inquest heard.

He killed his wife with a
shotgun before turning the
weapon on himself,

Elizabeth Keatley, a friend,
told the hearing: “He told me
he was at the end of his tether
and felt he had lost his wife
both physically and mentally.
It is my opinion thal thq,
made a pact to die together.”

Mrs Nott, a br-qlﬁmnthu
suffered from chronic asthina
and Alzheimer's disease.

She was admitted to a care
home but Mr Nott could not
bear to be without her and
took her home to their
£350,000 cottage in the village
of Bosbury, Herefordshire.

A few days later last August,
he carried out the suicide pact
in his workshop.

Referring to the travellers’
site, Det Sgt Tim Powell, of
Hereford CID, said: “The cou
ple lived in an idyllic cottage
next
planning permission was put
living quarters for a
" The Deputy Hereford
Coroner recorded a verdict of
unlawful killing and suicide,

» a small Iulrl where |

hackinginquiry.org

¢ Mr Knott did NOT blame Travellers for his
actions; he left no note and gave no other
explanation

The couple'’s stepdaughter told reporters
she thought the tragedy happened because
of Mr Knott's “love for his wife and his
distress over her degenerative illness” —
Alzheimer’s

* Though Mr Knott had been involved in
opposing the modest and lawful planning
application by the young Traveller, the
application was proceeding through the
normal processes, and was later granted
by the Council with support from several
local residents

* The traveller site was not “next door”
but 300 yards away, out of site, across
a sloping field

» Despite many previous problems over
reporting suicides, papers ignored advice
by the Samaritans not to speculate on
the cause

“These pejorative
made-up headlines
can destroy lives.”

Mike Doherty, Traveller Movement

WHAT HAPPENED NEXT

After a complaint to IPSO - operating at that
time under the rules of its predecessor body,
the PCC, which in this case were no different
to their own — none of the newspapers were
censured. They were allowed to get away with
printing a tiny “clarification” for one of the
falsehoods in their stories, with no apology and
no correction.

AND AFTER THAT?

In April this year, in reporting the inquest
into the deaths, five national newspapers
repeated the claim that the deaths were caused
by Travellers.

Yet the coroner’s verdict made no reference
to Travellers as the cause of Mr Knott's
actions. None of the witnesses had disputed
that - as the coroner concluded - the reason
for Mr Knott's actions related to his concerns
about his wife's health. But these newspapers
reported the “Gipsy-link” as if it were a fact.

There is an ongoing complaint to IPSO about
this, and - in order to protect the newspapers
it serves — IPSO bans complainants from
disclosing the detail of the newspapers’
response to complainants.

If the word ‘Gypsy’ were substituted with the
name of any other ethnic minority - e.g. ‘Jew’ or
'Sikh’ - one has to wonder whether IPSO would
have treated them with so little regard?

[

Scan me to watch the
video of Mike Doherty
from the Traveller
Movement telling

this story, or go to:
www.hackinginquiry.org

CORRECTION

Criminais w.e wus areels,

CLARIFICATIONS
& COBRECTIONS

IN an article quy
Agony Suicide’
(August 14, we
reported  comments
from neighbours that a
!:Ianmn? application
rom a family of travel-
lers caused John Knott
take his own life
and that of his wife.
We  would  like 10
make clear that Mr
Knott was also strug-
gling with his wie's ter-
minal illness and this
was likely 1o have
been a major contribu-
ing factor to his
actions. Further, the
plication was for ong
family rather than two.
We are somy for the
misunderstanding.
@ THE Sun aims to have
the highest editorial stan-
dards in the paper and on
digital. You can help us by
letting ws know if we have
made mistal
The Sun is a !cundm;
member of IPSO, the
Eunaon: Puoss S:andards

ot
U$ Obﬂul the code
enforces, go o www.
thesun.co.uk/ipso
Otherwise, you can emal
us al ombudsman@ine-
sm\coukmm.rlte':cuus(:arA

cortect Stunlhcar[ fachsal
EfTOrs 85 $00N a5 we can.

IPSO // 12



The Failure of IPSO - The Ebola case that never happened

TN CoRRLEARRRRRAL B lll\lllll!l‘??‘l‘t‘fﬁ
B ome . =
T ¢ i o ~ FEARS Gambia Bird airline
g o i braught woman to Britain

BY ANDY LINES Chicf Reporter W

A PASSENGER has died after Iandin?

at Gatwick airport from Ebola-hi 4y

Sierra Leone, sparking fears of a b

deadly outbreak in Britain.

Medies are teating wher I" 1l e i

Docs test body after flight from Sierra Leone

alrport v ving”
FULL STDRV PAGES 4&5

APOLOGY

l6 I)AY MAIl'
“5""%“ BETI!AYAL

APOLOGY: In our article of 4 August concerning
the tragic death of a lady following the arrival
of her flight from Sierra Leone, we wish to make
clear that tests concluded that she did not die
of Ebola and that she passed away at a hospital
in Redhill of natural causes and not at Gatwick
airport as reported.

We would like to offer our sincere apologies
to the womanss family for any distress caused
over the publication of the article.

irror

hackinginquiry.org

WL vk

Jet from Sierra Leone is
quarantined after death
))Traglc PAsSENger was
sweating and vomiting.
\ hefore she cnllapsed

s LAATeA

EBOLA TERROR AT GATWICK AS WOMAN DIES FACT

NE'RE PETRIFIEI)

There were four facts in this headline,
only one of which was true.

* No one died at Gatwick. She died
at hospital later

* No one had Ebola. A passenger suffered
a pulmonary embolism, a fairly common

cause of death in this country

DMl BATRIUBIEY e e
of drugs industry .
* There was no ‘terror’ of any kind — very

irror

few people were aware of the incident

The sister of the dead woman, likely
traumatised by this fabricated reporting
at the time of her bereavement, complained.

Ebola scare as woman dies at Gatwick

FEARS Lhal Ebola may reach Britain By Stephen Johns Tancine.: at R 15am an S

Daily .- Mail

THE MIRROR

In respect of a front page headline that was
wrong in almost every respect, the Mirror
published a tiny apology on an inside page.

This was another case of reckless journalism
printed on a front page. Worse, it was clearly
designed to promote public alarm where none
was justified. Not only was the publicly grossly
misled, but an entirely innocent woman was
subjected to misery.

*SPOT THE DIFFERENCE*

The Mirror printed a tiny apology but the Mail
refused to admit any error, claiming that it
was allowed to print false headlines because
the story itself contradicted the headline in
paragraph 19.

Unbelievably, you may think, IPSO agreed with
the Mail.

Again, with IPSO'’s assistance, the outcome
suited the newspapers perfectly. There is
nothing here to make a big national newspaper
even hesitate before doing exactly the same
irresponsible things again.

IPSO // 14



The Failure of IPSO - The Andy Miller case: the Mail allowed to flout the Code

“It’s clear to me that
IPSO is run by the press
for the press, and is
set up to work in their
interests.”

Andy Miller

THE STORY

Businessman Andy Miller brought an action
for defamation against the Daily Mail in 2009
after it made a very serious false accusation
against him in its front page lead story — and
he won. The Mail reported the outcome of the
case at the bottom of page two, but without
acknowledging clearly that the paper that had
lost the case was the Mail. It exploited the
opportunity to repeat the false allegation.

The Mail took the case to the Court of Appeal,
where it lost again. This time the report in
its pages ran to just three paragraphs, again
obscured the name of the losing paper, and
appeared at the bottom of page 41.

Next, the Mail sought to challenge the
defamation verdict in the Supreme Court,
which refused to hear the case. This time there
was no report at all in the Mail.

Mr Miller complained to IPSO of a breach
of Clause 1(iv). The Mail had not, he said,
reported the outcome of the case ‘fairly’ or
‘accurately’, as the Code demanded. (And it is
worth remembering that, on its own terms, the
Code ‘must be honoured not only to the letter
but in the full spirit’.)

IPSO, remarkably, chose the side of the
newspaper and rejected the complaint.
It accepted, as fair and accurate, a low
prominence biased report of the original libel
judgement in which the paper did its best to
conceal that it was the losing party. It even
ruled that the first report alone was sufficient,
even though the Mail had appealed to two
higher courts, forcing Mr Miller to endure a
total of six years of litigation before his name
was cleared.

Knowing that this is IPSO's idea of what is fair,
would you trust it to deal with your complaint?

15 // IPSO

hackinginquiry.org

Questlons over ANOTH ER Yard contract

MET BOSS
IN NEW
‘CASH FOR |
A FRIEND’
STORM

S1R 1an Blair used EXCLUSIVE
public money La DAY by Stephen Wright
a close triend a five- i Rlilo

].u,ure sum Lu sharpen
his image, it emerged
last night.

COUIPELN VWA
v e Al rrI
1.1

ooze Lz Sillion DJLULLE ;wk
Turn ta Page 4

Te

CORRECTION

’elllor)a(l Attack of the 50" Be{_ihami ::nm

be given ‘another chance’.

Judge dismisses
£65k libel appeal

AN APPEAL against a libel victory by
a friend of former Scotland Yard chiefl
Lord Blair was dismissed yesterday in
the High Court.

Management consultant Andrew
Miller said his reputation had been
‘trashed’ by claims he had won Metro-
Eo]itan Police contracts worth mil-

ions of pounds through cronyism.

Mr Miller brought court proceedings
over an article in the Daily Mail in
October 2008. He was awarded £65,000
in damages in December 2012 when
Mrs Justice Sharp ruled the article
was defamatory. The appeal by Asso-
ciated Newspapers, publishers of the
Daily Mail, was dismissed by Lord
Justice Maurice Kay.

REPORT OF APPEAL

I 1hcl victory for Lord Blairs friend

IPSO // 16



The Failure of IPSO - What IPSO is not

WHAT IPSO IS [Ti}d

IPSO IS NOT WHAT LEVESON

hackinginquiry.org

IPSO IS NOT AN IMPROVEMENT
ON THE PCC

MOST NEWSPAPERS ARE
LYING TO THEIR READERS

* The way IPSO handles its complaints system is virtually » Contrary to the claims of editors and proprietors, the
unchanged from the universally-condemned PCC Royal Charter/Leveson system does not give politicians

. - . . or governments any power over press regulation
* This is perhaps unsurprising given IPSO was set up in gov y poweroverp gutati

the same offices as the PCC, with the same staff, the * An entirely independent body, the Press Recognition

same rules - and even the same company number Panel, has been established whose only role is to assess

IPSO IS NOT AN EFFECTIVE

PROPOSED

* AnIPSO advert claiming it delivers ‘all the key elements
Leveson called for’ was branded ‘misleading’ by the
Advertising Standards Authority

* Infact IPSO satisfies only 12 of the 38 criteria for an
independent and effective press regulator as set out
by the Leveson Inquiry

» Sir Alan Moses, IPSO's chair, now accepts that it
does not meet the Leveson standard

IPSO IS NOT INDEPENDENT

Leveson said real independence was essential. All previous
attempts at press regulation failed because the regulators
were controlled by the vested interests of big newspaper
groups. Despite this:

* The Media Standards Trust found that IPSO was totally
dependent on the newspaper industry, which has influence
- and often veto - over almost every aspect of the system

» That veto extends to the appointment of board members
of IPSO, and of the chair

* The IPSO structure, dominated by a shadowy funding body,
the Regulatory Funding Company (RFC), institutionalises
the power of the biggest national press companies

* The Code is still written and controlled by editors sitting
in a committee chaired by Paul Dacre of the Daily Mail -
editor of the newspaper known to breach the Code
more than any other paper

* No other regulator allows the regulated to write
the rulebook and appoint the referee

REGULATOR

As Leveson made clear a real regulator does not wait for the
public to point out problems and then address the complaints
in isolation. Instead it seeks to uphold the Code in any way
that will bolster standards and give protection to the public.
It acts on its own initiative; it draws attention to patterns of
bad behaviour; it bears down on repeat offenders; it protects
complainants from being victimized by the newspapers. IPSO,
like the PCC before it, does none of these things: it is an
industry-owned and industry-run complaints-handling body —
because that is all the big national newspapers will allow.

IPSO IS NOT TRANSPARENT

If IPSO really represented the interests of the public
it would be transparent about its activities, but it is not.

* IPSO does not collect data on the total number and
type of complaints made to it - rendering its annual
summary meaningless

* IPSO does not have an independent appeals process.
It does have an internal review process but refuses to
say how many complaints have been dealt with, and
how many, if any, were upheld

* IPSQO's chair and board were appointed only after its
publicly-announced rules were secretly amended,
allowing the appointment process to be secret, unfair
and lack independence

17 // IPSO

* Among IPSQO's senior appointments are the man tasked
with defending The Sun's shameful Hillsborough coverage
and the man accused by the Guardian of covering up the
phone hacking scandal, and currently in charge of ethics
at the Daily Mail

* IPSO will not assist a complainant in formulating
a complaint even when IPSO knows very well what
the problem is

* IPSO requires the explicit authorisation of the subject
of a story before any complaint about accuracy or
discrimination can be made — even the PCC didn't
insist on this

* Complainants are required to seek to ‘resolve’ complaints
with the newspaper before IPSO will investigate; this can
delay getting a ruling from IPSO without any clear benefit

* Despite having the power to fine newspapers IPSO has
never done so

IPSO IS BAD FOR FREE SPEECH

Leveson's recommendations offered safety for journalists
from rich litigants intent on killing important stories. IPSO
offers no such protections. The proprietors and editors of
some of the big national newspapers have a poor record
on free speech.

» Several papers called for the editor of the Guardian to
be prosecuted for publishing the Snowden revelations
about government surveillance

* Most national papers refuse to publish articles critical
of their record on press regulation - even though polls
prove the majority of their readers support Leveson's
recommendations

* The chief political commentator of the Telegraph
resigned this year, accusing his paper of editorial
censorship due to advertiser pressure

IPSO // 18

whether press regulators meet Charter standards

A regulator under the Charter would have no power to

prevent the publication of any material by anyone at any
time. Its remit would be exclusively to deal with matters

after publication

Freedom of expression is formally and structurally
protected from political meddling - unlike IPSO, whose
next chair is likely to be a working party-political peer

READY T0 GO:
A TOUGH NEW
REGULATOR FOR
THE PRESS

TOUGH SANCTIONS. IPS0 will have the

NO COST TO THE PUBLIC. The entire cost of IPS0
fll be carried by th "

power to my; f up to Elmillion for
systematic wrongdolng

UPFRONT CORRECTIONS. When editors
et a story wrong they will have to correct
it fully and prominently.

INVESTIGATIVE POWERS. Where there s
evidence of deliberate malpractice [PS0 will deploy
expert to call ount.

GENUINE INDEPENDENCE. The Board of
IPSO will have a majority of independent
myembers and an independent chals, chosen
ina transparent and open process.

P
industry. There will be no charge for dealing with
compiaints about breaches of the Editors' Code
of Practice.

THESUPPORT OF THE NEWSPAPER AND
MAGAZINE INDUSTRY. The vast majority of local
regional and naticnal 1

have already indicated their support for IPSO.

FREE SPEECH GUARANTEED. Politicians are
trying to force the press to sign up to a royal charter
written by politicians, imposed by politicians and
controlled by politicians. [PSO is entirely
independent of all political parties.




DAILY

Irror

The Failure of IPSO - Suicide reporting 1: Newspapers put lives at risk

“We’re disappointed by reporting
and headlines in many of today’s
newspapers which contravene good
practice set out by Samaritans
guidance and Mind’s own advice”

Mind

19 // IPSO

hackinginquiry.org

“Evidence that has
............................................................... amassed over the last
* On the day news broke of Robin Williams's twenty years shows that

suicide, Mind and the Samaritans sent o o o
T o irresponsible media
prompt media briefings ‘strongly advising

news desks to follow their guidelines on portrayals of suicide
responsible reporting can promote copycat

............................................................... o o
+ Their advice was ignored by the Daily suicide attempts.

Express, the Daily Mail, the Metro, the
Mirror, the Daily Star, and the Sun

* Hacked Off called on Sir Alan Moses — then
IPSO Chair elect - to join the condemnation
of the Editors’ Code breaches

Dr Alexandra Pitman, clinical research
fellow at University College London

* In doing and saying nothing, IPSO missed When reportlng sumde,
an early opportunity to pick up something care should be taken to
the PCC dropped avoid excessive detail

about the method used.

The Editors’ Code of Practice, Clause 5:ii

@)Visit to AA

g before suicide THERE IS A LONG

7 Hanged on HISTORY OF NEWSPAPER

bedroom chair RECKLESSNESS IN
FERMNE  REPORTING SUICIDES,

blood by body AND IPSO HAS MADE

STAR'S TROUBLED LIFE © WORLD PAYS TRIBUTE ¢ HIS GREATEST WORK: PAGES 4-9 No DlFFERENCE

IPSO // 20



The Failure of IPSO - Suicide reporting 2: Jumping to conclusions

Daily.c: Wail

Dy s, Ty, Feseuary 2 268

Career girl
who feared
turning 30
without a

husband |
or children &
kills herself |

A 29-year-old woman who took her life was,
according to the coroner, “severely troubled by
a number of aspects of her life". Yet the Sun, the
Daily Mail and the Daily Express all ran headlines
suggesting that the reason for her suicide was
that she couldn’t face turning 30 without having
a husband or children. They acknowledged in
the body of the articles that other factors were
involved, but the headlines were clearly, to use the
Samaritans’ word, ‘over-simplified’.

The Mail and Express at least provided the
Samaritans’ contact details, (something papers
frequently promise), but the Sun did not. The Sun's
article also included evidence of insensitivity:
it gave six anonymous quotes about her life and
medical condition, reportedly from ‘family sources’,
‘relatives’, a ‘hospital worker’ and a ‘source’. All this,
even though the article also quoted the bereaved
father saying: “Privacy is requested in this matter.”

21 // IPSO

THE NEED FOR GREAT GARE IN
REPORTING SUICIDES EXTENDS
BEYOND DISCRETION ABOUT METHOD

¥, March 26, 20

B by JERAY LAWTON

TROUBI.ED CORRIE STAR
UICIDE OVER WORK

AForen o Bodv found in Iagoon

-l' himsell as his career

STRESS: Actor Trevor

Again the Daily Star ignored the Code and the
guidelines by giving an explicit description of how
and where the death happened. And again the
paper decided that the actor took his life after “his
career nose-dived”, although the coroner’s finding
was much more general — he had “problems with
his career, stress and his sexuality”.

hackinginquiry.org

“Evidence clearly shows
that this type of explicit
reporting can lead to
copycat behaviour but
despite issuing repeated

YOU MIGHT THINK THAT, GIVEN

WHAT IS INVOLVED, THIS WAS AN
AREA WHERE EDITORS WOULD PUT
ASIDE THEIR THIRST FOR SENSATION. warnings to the press
we Still routinely see

BUT Nl] this insensitive content
in some parts of the
national media.”

DAILY; EXPRESS

Girl, 15, found dead
after GCSEs snub

STATEMENT

The Editors’ Code is inadequate, but it's ignored
anyway and IPSQO is doing nothing about it.

“Remember that there
The Express wrote that the girl took her own is a risk of copycat
life after “being told she was not bright enough .
in maths at school” — even though the cause of behaviour due to
over-identification...
combining references
to life circumstances,
say a debt problem
or job loss, and
descriptions of an easy-
to-copy suicide method
in the same report, could
put at greater risk people
who are vulnerable.”

death had not been determined. It also implicitly
compared the death with that of another girl
from the school a year earlier. In both cases the
Samaritans’ guidelines were ignored.

Samaritans Media Guidelines for
Reporting Suicide

IPSO // 22



VICTIMS OF PRESS ABUSE
NEE D VESONNOW

Wk

Sign up at LevesonNow.org



ENXCLUSIVE
By ANDREW PARKER

The Failure of IPSO - Paying for child stories despite their welfare
THE parents of a boy aged
four were horrified when a

Ymark of the Devll™
appeared om his chest
Sharan Lewls and Robby
Jonss spotted the cross-
hale Impdnt as they got
son ready for bed.
The Satan slgn batMled
their GP. Sharon, 37, of
Market Drayton, Shraps,
said: “H's a nightmare.”
Full Story — Page Five

The Sun, which found this story by trawling

Facebook, claimed when first challenged
that it was ‘light-hearted’

CORRECTION

Not only did the paper associate an
innocent four-year-old child with the devil,

CLARIFICATIONS?
& CORRECTIONS!

THE Sun is proud of
our record standin.
up for children an.
we believe we make
a real difference. We
have listened to the
concerns about a
story we ran on July
29 headlined “Boy,
4, hos mark of
devil” and we accept
that, on this occa-
sion, we didn’t get it
right. As a resull, we
have tightened our
- o procedures on ullhilo-
H H | ries involving child-
Later the paper admitted paying the Sy v : ren, including  the
o % issue of paying par-
ents. To read a sum-
mary go o www.
ipso.co.uk/IPSO/
pressreleases.html
WTHE 5un & a

it was a flagrant breach of the Editors’ Bonert ress 5

but it identified him by name, gave the e TR

name of his school and disclosed details
of a serious medical condition

Many readers pointed out that the mark

‘Devil’ marks

was almost certainly a burn from a hair
dryer grill

WE admit we're baffled by the “cross-hair”
mark on poor Samuel Jones.

Either he's been secretly branded
by aliens, or he’s the son of Satan.
Nothing to worry about, anyway.

child’s parents for the story. Since this
was obviously not in the child’s interests

i you would like o
make '8 complaint 1o S
sbout the code it
enk g

Code (Clause 6:iv: ‘Minors must not
be paid for material involving children’s
welfare, nor parents or guardians for

|:ouo t significant factual
EfTOrS 85 500N A5 We Can

material about their children or wards,

unless it is clearly in the child’s interest’)

HAVE YOU HAD A BRUSH WITH THE OCCULT? <

25 // IPSO

Sinister . . .

mystery mark on S

OF DEVIL

hackinginquiry.org

OUTCOME

* Despite concern that other parents might
be tempted with money to sell stories about
their children that were contrary to those
children’s best interests, the complaint was
allowed to be ‘resolved’ privately between
the Sun and a single complainant from
among many

* Under that ‘resolution’ — reached at
a time when IPSO had opened for business,
and published on IPSQO'’s website — the Sun
never had to apologise, nor did it ever admit
to breaching the Code, nor did it offer any
assurance that this would not be repeated

The Sun published a statement of four
sentences tucked away on page two (the
original having appeared all over page one)
in which it boasted of its supposed record of
‘standing up for children’ and said that in future
“payments involving children would be signed
off by the legal and managing editors’ office”

IPSO’S FAILURE

IPSO, for all its vaunted ‘tough powers to crack
failed this important
The Code had obviously been

down on wrongdoing’,
early test.
breached by the country's top-selling daily in
a manner that was clearly harmful to one child
and potentially harmful to others over time, and
the so-called regulator did not lift a finger.

IPSO // 26




The Failure of IPSO - Identifying victims of sexual abuse & rape

‘The press must not, even if legally free to
do so, identify children under 16 who are victims
or witnesses in cases involving sex offences.’

The Editors’ Code of Practice, Clause 7:i

In March 2015 the Sun published a picture of
the alleged victim in a case where a footballer
had been arrested on suspicion of having had
sex with an under-age girl. Though the girl's
face is pixelated to a degree, she is clearly
identifiable. (In the above image, Hacked Off
has further obscured her features.)

I RAPE
VICTIM IN

NEW HELL

She's ditched by lover

THE woman raped by
has been .
dumped by her first
boyfriend since the
attack — after she told
him about it.

The Sun published the alleged details of a rape
vicitm's private relationship, as reported by a “pal”.
It seems unlilkey that this would have interested
the paper if she had not been the victim in a high-
profile rape case; her identity and whereabouts
had earlier been revealed online and she had had
to relocate several times. Gratuitously publishing
private details, which may or may not be accurate,
is a clear breach of the woman's privacy and the
reckless disregard for the safety and wellbeing
of a vulnerable woman raises serious questions
about journalistic standards.

27 /I IPSO

Binge-drink
Brits sink to
new low as
girl performs

24 sex acts
for £4 cocktail

MAG

Video footage of a teenage girl apparently very
drunk and performing sex acts in a nightclub, to
win a “free holiday”, which was actually a cocktail
of the same name were first posted on Facebook,
but then used on the front page of The Sun.
The paper blocked out the young woman's eyes
but she was quickly identified, named all over
the internet and subjected to a torrent of online
abuse. (Hacked Off has further obscured her
image). Friends of the young woman said she
was distraught when the picture was published;
she was even said to be on ‘suicide watch’. Rape
Crisis said:

“There are obvious issues of consent here; it
is not clear whether this video was made with
the young woman's consent and it is not clear
whether those who have posted and shared
the video widely did so with her consent.”

hackinginquiry.org

IDENTIFYING VICTIMS OF SEXUAL ABUSE & RAPE

SEX PROBE STAR PICTURE

SOCCER ACE AND
GIRL"'HE BEDDED*

In these case — and in others like it that
Hacked Off knows of — IPSO took no action.
It didn't reprimand the papers, nor did it even
investigate. And if IPSO was waiting for the
victims to complain, there are very good
reasons why they did not.

Under IPSO’s rules, if these women
complained they would:

* be forced to first try to ‘resolve’ their
complaint with the lawyers and editors
of the newspapers responsible

* would have their names and contact details
passed to the newspaper about whom they
were complaining about intrusion. There is
no choice on this

* be denied anonymity in the published
judgement unless IPSO decided there
were ‘exceptional circumstances’. IPSO
has published no guidance on this

* have no protection against further
victimisation by the newspaper

IPSO // 28



The Failure of IPSO - IPSQO's failure to deliver prominent corrections

IPSO’S FAILURE TO
DELIVER PROMINENT
CORRECTIONS

Accuracy is The Press must take care not to publish
“the foundation stone inaccurate, misleading or distorted
on which journalism information, including pictures.

»
depends. A significant inaccuracy, misleading

Leveson Inquiry statement or distortion once recognised
...................................................... must be corrected, promptly and
with due prominence, and - where
appropriate - an apology published.
In cases involving the Regulator,
prominence should be agreed with
the Regulator in advance.

Editors’ Code of Practice, Clause 1 (i) and (ii)

29 // IPSO

hackinginquiry.org

4 IN 9 NEW
NURSES
ON NHS
WARDS ARE
FOREIG

FOUR out of five oew By Sophie Borland o n pin
NHS nurses are foreign. Heallh tonwspan:
it ens i

A

FACT m Record SNP poll lead CORRECTION
= =~ 2% could see Salmond
-~ = become deputy PM

o = e

Only ‘1 in 5" new nurses on NHS

wards were foreign -

The correction was tucked away

atthe bottom of page two and was

at pains to hide the gravity of the =
error: that only ‘1 in 5’, not ‘4 in 5’ Ealie

NHS nurses were foreign. This E oL
i . X . X , —= T JClarifications & corrections
is nothing like ‘due prominence :
or an ‘up-front correction’ like

IPSO promised.

,-_\i_r_purl chaos hits travellers c‘aritications & corl‘ections

Daily . Wail




The Failure of IPSO - IPSQO's failure to deliver prominent corrections

EU hypocriies’ misspent own budgel

7 e Dobh

The Independent European Court of Auditors
has signed off the European Commission
accounts every year since 2007.

IPSO action: none.

CThe Telegraph

31 // IPSO

EU ‘hypocrites’ misspent own budget

By Brune Watarfisld In Brusses
and Pater Dominlczak

o for
s
1

Yet agaln the EU andltors
refuse to sign off budgel

T

hackinginquiry.org

UKIP SURGE .
TO SECOND
PLACE IN

NEWPOLL } V|

SFF PAGE X Poll put Uklp’s Niiel Farage ahead of Labour Hvals

The poll put UKIP in third place with 15%,
behind Labour (34%) and the Conservatives
(839%). The statement was only true for the
category: “Sun readers”.

The Express buried this fact in the print paper
so IPSO said the misleading super-size headline
was fine. The small print was omitted online so
the Express published the IPSO adjudication,
but only three months later, online.

DAILY: EXPRESS

CORRECTION

IPSO complaint upheld — UKIP

poll results

IPSO // 32



The Failure of IPSO - IPSQO's failure to deliver prominent corrections

hackinginquiry.org

mirror.co.uk T cs DALY MIRRECR H

g women denied
IVF so equality targets
on disabled and gay
can be met

SIMONE Sanders. 32, a facllltles adminlstrator llves In
Hedresfore, Staffs, with Susinessman husband Shaus, £0.
NHS Cannock Chase CCG, only luaded ane eyele of IVF
for the couple, who have bean married eight years. Thizis
against MICE quidelines, It was unsuccessful,
mane said: “Yie both want children, and tied [or years
but I wazn't working. It became the mala focus of ry ife.
We had lots of tests, which

aunsyimon cosresnons |1 fTUSHTALING

= =
VITAL TREATMENT |VF laborstory

=y £ EXCLUSIVE
silence for £ ANDREW GREGORY Hesilh E: tor

‘[\‘ o~ r‘- n'lc
ODAY'S adition of You A Minute’s
Couldn’l  Make IL
Tp eomes courbesy ol
the BBC, w 1 s
adwertiring for dirahled
reather forerasters, no
TECESSETY.

YOUNG women are belng denled

D C'S ]’_ﬂ O n C| I¥F pn the NHS so alder women,

disabled women and gay couples
the Duck...

can get fertility treatment.
k=i
Y] PR

erl, Ui
cdu rl e
gualiflzact

Luoushil Llal a
it ey L
nC D 3kl of a an s
ey & caTeer &3 It
a weathar forecastar Blu 13 EL T
. 8

it L The LT ¥
Lot the DD, ahlite to astually .
¢ Lok tomme _ﬁdl.u?'.é tsed M}au.g I quI¥
‘0’?1-‘1 H;J e aEan ™ OUTRAGE
52 — 2Tt At gerlor LA I T it wus S neer
el 2onaletz aln = 21} e 5 “to vesbict access to ferti
: ¢ rlclle- TLass, ¢
1 o
1t oam & i !
(5 L
Wea. ermen ® s yecouant ey
3 L It just hadr't happened!”
; e _ \ e coupewarrvceara  Seelg MOME
. f . gu private after no further | ﬁ:
9 % : NHS Irealmenl vis affered, CYC es 0 Efe
4 1 e Unable Lo aflord a secand
‘ o evce smoneecarerissad 1) LGN people
| Ernoln They are the £6,000- and it worked.
i of v 4 But less than a mont atter talling aregnant las:

.v:‘m]‘n-n:I\. o
Tt a

1al suzpoets starc

cted outraze, Lof m

[ the ump
1o Tnhlem with hroadenetn
nma Ttz obng the andicnes
FUETO32 £ ¢ ST
b foo

summer, Simone miscarried after @ car crash.
“I was in hils, ebwiously,” she saii,
at the next steo, but we'll have

"Mevw i ar': ksaiing
qga prhiate agal.

people’s
lives and
me i their future

Ftreamnen', i gyean spENAREM
eComiTEndec HFERTLITY HETVAIRCLIE

"1 feel very angry. |7 s frustrating to see more cycles.
offered Lo olers on the NHS elsewnere, Wy is it one rule
in onepart of the country, and another scmewhere else?"

‘Tl
Traghin o

CLAIRE Edwards, 35, works in
publishing sales ant fves in
Readlng, Berks, with web
develoger Stephen. 40,

Theey nave bieer fryiag Tor a
chli znce they marrled 11
wears ago, Seven years ago,
they applied for [VF Tuading
but were tald thai lacal
health service only funded

e s, We learmed of
demer ey [ule change by
s moemas DU CHANCE...

m seone ﬁampa&?nerswant MPs 0 ST a0

- thanges ils policy and was funging IVF cycles anly for
unger-35s.” But NHS Wokingnam CCG salc as Clalre was
pro e rror reve a IOnS turning 25 in Septemaer last year, she was not eligiole,
Thir COUPIC Raws: Aaw paidl £6,000 [or IVF Irealmaest

= b e il om

v e e
Wl gl

1R AHRTRET S BRI
Avned qalifiaatinna i avonT
of candidates who ciek i Oght

nesl, ke b wni
E = it ta A melde Pl
n

number of a8l | Fsty's forze
DL ADEPITAN and forocasting. 5 hich fiant shan:
arthur Willlams &re  promoted ancad ©
park uf Lhe Ohasl 1 - Carlbboan =
P L Leserazexual
abllities?

il

ahed iy are

ey, vzl L ke L v il
. Wlen -

, L
CH Thie
a parapleze
wssesosn] W Lwka
all o Lawuur "Jf YL

sh

Ing & m
1o torge

eOcct? In he ailily privately and feel they hzve bean let down by the MHS.
shoE 1t ocoal minen ek, Bor et Lo 1er i y eli-ni=
per-rlaliiled, she's  fankhell elb oen sTialm FTRIMERAM, An whener b o to G E . g .
pe  Trimetant toonire Riack RrHsh dlamas the toreeast foe Seakianc = el Ly i s sl Irom ol B HS el

LD rests

show be

 THE

at Hes azch
ilane i vl

e ol
nvnnnbad by BT
L veost sasuxis b

Price patients can pay
far ane cycle of private
IVF in London

il @ ¥ gnilivs

DEMANDS
Suman Sepan

srggamenl ailh s

nnirevigregorym rorcn.uh

FACT FACT

The BBC was not recruiting a new weather Entitlement to IVF was restricted not denied,
presenter but had set up a temporary scheme and the focus was on helping older women.
offering training in presenting to disabled people. There were no gay or disabled targets.

IPSO action: none. IPSO action: none.

Bﬁil&;ﬂ;,maﬂ

33 // IPSO IPSO // 34



The Failure of IPSO - IPSQO's failure to deliver prominent corrections

Lotto rapist and his forme 'pollcemans wife girffriend ?eCOi“'tgp
 set up new home inan 18th tenturytonverted chiurch - S

Houseproud
Edhas atidy
country pile

EXCLUSVE BV DAM WARBURTON

LOTTO rapist lorworkh Hoare enjoys :
@ walk In the countryside with his
qlrifrlend and their pet dogs after -
snapping up & ne

dencwarbartontr nitymirrar.com

FACT

The Sunday Mirror published a clearly identifiable
picture of the new home of a convicted rapist
who had moved house because of receiving death
threats, putting him and others who might be
mistaken for him at risk of vigilante attacks.

IPSO action: none.

Mirror

35 // IPSO

hackinginquiry.o

RO 025 The Malen Suncy

THE DOUBLE LIFE
OF THE TRAGIC

36 The Hal o Sy b 21

The terrible end of his casual affalr with a troubled

beauty made him a pariah. But now tycoon®s son says:
Don’tlmlge e before youknow the whole storv
by nngenajumson il S

“Hy problem is not with
Blie - it's wilh peice™

Soddass Oliyia :
WIsiting Mazsago Therapist
" Tarti e e
= Db

1 jusk wanled In
clear iy name’

FACT .- New blow rmimsmmwpmfﬁ CORRECT'ON

e IQ(,ugrm- to lead rival inves!
—

The Mail on Sunday reported

that someone had been accused B 120,000 stranded by
of rape when they hadn't, airtraffic chaos ‘will

resulting in the named man getno compensation’ CORRECTIONS & CLARIFICATIONS

receiving death threats, A tiny Al The Mail on Sunday we take great price in the quakty of cur journalism, All our journalists ane requined

1o ubsarvelha Editors’ Code of Practice and The Mail on Sunday is a member of the Independent Press
ion (IPS0), the new body for the Press set up in response to the Laveson
Ingusiry. We aim to cormect any emors as promptly as possible.

correction was printed but the
damage from this careless error
had already been done.

I‘.un November 30 In fact Mr de Freitas has never  way home to the USA after
aid David de named Mr Economou and we Military Service in Germany.
Premf. had named Alexander  apologise for that mistake.
Economau ais the man his
e,

. Event magazine on
November 30 said Elvis 5! misca ul]ule:l
Presley never set foot in the percentage rises in those
er charged, com- Britain. In fact, he stopped at property values sm] lhu

ol prosecution claim- n Scotland InCreases are
ing her allegation was false. in 1960 for ref Iling on his smaller than mdu.uu:d

@ If you wish to report an i ph il co.uk. To make a formal
i 'unnerlPSDruIesplsa&ego O W, where you will find an

» : -
c’hemmall easy o se complars o You can fo ure o Feaders Eattor, Tra Ml on Sunday, Nortcits
o sunoAY |
IPSO // 36




The Failure of IPSO - IPSQO's failure to deliver prominent corrections hackinginquiry.org

Continued from Pape One

Lhirouyh'; Theresa by irmisled Brilain's sisels
ore not ‘paved with gald® for migranes,
hatisliig
i hatols ot teApayers’ ckacnsc:
8 Vo S They wend Favsule o -
iy Lenefils from feiled asylum seekers will
familczs;
1w reportad Haat Tarslgn orry dehers ane
taking £1,200 bungs to ghve migrants a IHE
Hhiugh tive Tinnel.
The warning Lhal 70 per cent of Calaia migranls
cnuld he: getting through emerged In witten
eyidenie LoWeslminslers home allairs LﬂIIIIIIl
‘tec hrom Kent Chicf Canstabic Alan
Wa 5ol [l 8 AgCIEATeny KW nuly the
numeicr of migrants who ore caught (e LK -

e al
i Ing St win oo
French colleagues. they have comirmed that
e P i S O
migrents they process in the ares of Calais
Ingive: Hir viciniby wiEhin & fowr-manth pecic.
‘They cannel ascerlain whether Lhese
migrants Icave ko Qo elsewhars In France. or
it iesi iy i )

i Ehe assuniptian that the: migrarts
ke 1t £ o LK, ratnr tan gl p afer
Lkt Lo, of riles Lo reach Caleis, iL
wuld InEan as mary &5 3,500 of the 5,000 cur-
rently I Hi e will gt ol e Hie

rse of & year, H b5 the: eoutvalct of 10,300 -

o aon e mnnrn = making If 3Ess i Channc.
n, the Lhnlrmnn nfMlu -t

vatch,
Gald “Thirs Ao Fusn reasans wity Cala s i
ST IGrants, One ¢ that Briain 5 reqarded ag
B satt touch and the cthar b that they are
geftingtivough
i evidence was submitted Lo MPs before
e et of L Wk e Saree o e
lhe LK intensified. 5o could even e an under-
cotimate. Boewsen Manday and Thursday last
week, there were 5,000 attempts Lo sarm the
Channel Tunnci.
Flguras pubilsed yestcrdmy hackad up the

-we're off to UK
PAGES 12313
asscssmcTt that o skgnificane number of llegals
are getting Inco He counkry.

There wers 2157 arrests of suspedted illepal
Immigraitts by 15 prlice fnroes heeawern Janu-
ary a"d Junethls mear (OIIIWI ed with 1836 In
‘the zame pericd last yoan

e the weckiend, q1m‘u of migramts coitin-
ued o ey siepe tothe lunmed. Inthe eary Muu
of yesterday. an rganised group of 200 o
dowinfences and (MI ETO?_&H uollce with lea

b

Res, chanting “oacn e
3 Frifzsy, Dnaing Strect was sung by crid-

o
cism of it snnuuRCEment that more dogs
8nd tences would he sort ta Calals. MPs and
I lierssaid it wos o e Ui 'scking plas-
tor' response, Over Ec: weckend, Ehe: Gavern-
MEnE reaponac vith fnther steps Infended o
shcrw the LI ot *the land of milk and hanesy".

The announcement an landiords - which was
firsl prommisecd in el rmonlh® Queen's Speech -
will require them to conduct ‘rigit ta rent'
rhecks an thelr tenants |mmigeation stafs

EXCLUSIVE besfore offering them o tenancy Boresment
) . Drspitr: the: continued mayhem over the
By James Slack and Daniel Martin weekeiitl, Hone Secrelory Mis Moy and Dl
Cumerun stuck b their prsition of refusing &

“janlrit Ehi Tinger: of Iskame’ at the Frarch,

AS MANY as 70 per vent of Ines juint urfice with er brench counterpert
the thou-ganr]« [IT¢ mmau]t's DamArd Carncusn, M Way urged ceher ELL
nealivnes Lo brelp adkliess the roul causes of U
" o ! ‘giobel migration crisis', bt in France. paiiti-
MPs labs gitaces fis Bl ik i eateined g
: ) pen the barder and ket them all throwgn'.

‘L Lialid L

Carney’s explosive intervention as number ;

of EU migrants working here hits 2m|II|on MIGRAN I S :‘nm-m-m o
HeE GET lN TO UK ==

CORRECTION

the er-unumy by holding

Dy lan DUy
and Hugo Duncan

down wages, the head
of the Bank of England
“amed yesterday

i tle it n
itic] i i
alued mxplain

it

CORRECTION FACT

What Kent Chief Constable Alan Pughsley actually ;
said was that “70 per cent of migrants they [French e e
. Chma sparks fears
-of a currency war

: = | FTSE loses £24bn as angry Us calk Tor kaw change

WlNNER’

Bank chief Mark Carney said :

NOTHING about wages; his only e e T

= UK fdces fresh wave colleagues] process in the area of Calais leave the

~ of migrants after visa vicinity within a four-month period. They cannot
ruling by Euro judges a period. They

T ascertain whether these migrants leave to go

elsewhere in France, or whether they enter the UK.”

comment on migration was that
“strong population growth [was]
partly driven by net migration”.

The so-called “correction” only = :
(:la“[lcatlons & COI‘I‘ECIIOI’IS | The so-called correction effectively tried to repeat the e Mty nlaﬂ_g

clarified the meaning of the
statistics and did not correct the =52 lis ; propr.  Bumber of joba n the economy pies original inaccuracy but in a more circumspect way: it

Clarifications & corrections

Clarifications & corrections

impression given of what the bank stated that “Mr Pughsley believes that as many as '70

chief had — or had not - said. per cent of migrants’ could be successfully entering

the UK", which was still misleading.

Daily.Wail Daily . Wail



The Failure of IPSO - IPSQO's failure to deliver prominent corrections hackinginquiry.org

Dy Mall, Merdiy, Janiary 5, 2% Foge 1

Blindness fears over eye
surgery at High St clmlc

Patients ‘left
-with worse
sight after

M-ﬁ.(lnﬂue lncnsnn naedemwm ey sy 20 (v Ui Tt
ghasves o seu‘urmsm Tacy. ket s>
Potices nlnung\dslnnwgnln ing | ok e “HO vision™.
Iuhrcnd?neun "Bt lukra e €t nulnmur lm:
sammeesb:lnmpslnmomsrm on anvthing more than Mve
The company director om Beny:  Jway, regquirae Iwhin Hahts |n Iﬂm

on-Thamgs. went bnto an uptlcal hnu mwuwwu mntnlum_
== m s T ¥ Ey et Braneh in Ribding 16
' L] abiout £700 lascp mmm‘err Gaha M Jaieon & i ihe Nery vty
ens im ants i o e e e s piose o Wi A4 i
A short while Inter Ao had partad  managemant his R il sub-

swith £4.200, having been periaded  sdde aad e will be: bov Ay exndiy
Fi tieeded b hake the lisfises [ Dobh ks new widion without saeclacies for
YEs replared with high-tedh plastic - distance of near vision,

| HOW THE OP SHOULD wonx

nkmm!ﬂﬂenmﬁ\agnand
may 1o kmeger sharply farus
lightoe theresting

By Ben Spncer
Sckence Keporter

As it’s revealed UK is 27th in world health league, millions B
wasted on prescriptions for toothpaste, Yakult and Calpol

h:é.’.h.suu,L
fo: rETTs havt: bren Tiis
S :
l‘mlz,h Lia ks e : My
Teows, ) 0
Ly O .ﬂ.(-(lhe wLuAll\'J\d‘ o0 uﬁ'l? gt
L & P RY AEO.
Qeslentls dl & Dipedes] Expiss Baka
.CGMNINCIN. eve elinics are
. requlated by tive Care Quallty
CUI“I“I‘%IN\‘ but experts claim
rganistinn takes only ngan-
Pl
Sheraz Doy, & leating eve sur-
peon, 53kl st night that the (0C
should pstablish far soricier

i u-u= o caplacement ling
nt)
InspecLions and mondl

o I pRMeTts by aptical
IS Al & Conuer
ng. g ; i i
He ulsi walked ot clindcs 1 be - 4]
Torced to Follow guidelliiessel out i
by the Royal Colbege of Gphthal- " i e
mioglsts, which recomamend that T -
refractive lens exchange Is not : p
torrbed out on Lhose wnder 50, - A § ™
e waF fis I which & % : \
L i avoradaes called
i L R TD thardie uckummium for his &ye surgery -
cilithesed 216 Madical Henh Baghse  yrvpedy t‘lw1w- U ik ol s T
s A 3 L iy bu palients.’ 4w e -
e et i ) Pravats rsenn 2 r riLn LE
affek ieehreg 1 plant. & E: LB . 4
uf £y k L
vulive sy clinice,
.\um _.u. The Cijus prubler

o

nmapmmnhm

lees than 15mine and
the patlent in ke b go
T the sama day

n ral

e i B el e e
ks atd Hone-con-
ey o g e e
2 iin, ale SLT soetive I8
ke ||,e e & ons, wiiich 13
e in Lbe U by quiny
th

By Sophie Borland
Health Correspondent

WTOBICT S0 s
0 07 % ninscana

= | MH - T 0 it T
ories vow
Aununyly, more this w#rmms
F2VE JOlEC ) elnss 30 o
' s e d % Coulentio and Gptical
p "
Uptical L shere Eas,
T d ' o vesakions, been w Jadluce to

TORIES will taday GUen LUp a new
front In the elecdon war by pledy-
ing E1MNI for nnew Heet of four
Trident submarines.
manifestc cammitment oeens
clear bluewater hecween the party
ahd Labour, wiose leader Cd blll-
Iumri wants anly the ‘Ieast rost
nuclear deterrent we can have'.
Defende Secrelary Michoel Fallon
will accuse the Labour leader of
being prepared Lo unde
L nuclear diterrent ina 'desper-
ate’ bld for power
Mr Fallon will claim Mr Milihand
will stop at nothing to enter ka1l -
even If It means weakening the
countrys Acfenres to win suppart
II‘DIVI the Scottish Natlonallsts,
on whose vobes a minor-
Icsr Labour government could
depend. Ra: been demanding con-
wessinms auer Trident.

SEE PAGE 2

AT L L, S £ WL
drreloper visual proulems and  bems vaed beoe

THE NHS is spending millions
on prescriptions for suncream
and toothpaste, a damning

analysis has found
hScamc L oven b
0

orfieins éported concera
rt

arheldn Ree Hoepiial ne -anger
USCSN)‘S]OD& i

i for indigue
<- I 4;...1..0;.- e

dnely bellg:
312 nclude {.,ﬁ pol, vazellne,
Loallpasle. wseaniing Lo Ui

T nn
unocrm anid: n;
T Dan_el it oe nc.

28
sy mann gt

Turn to Page 4

Two-thirds of laws
in Britain ‘have been
1nsplred bv Brussels’

CORRECTION

FACT The Daily Mail correction said:

“We accept this is

Analysis of official data on prescription costs completely untrue”

showed that most of the ‘cream’ was a treatment [ e
= Cable in row over bid to ban
hate preachers at universities

]Ihadlmn 's father
oilaborator’

. . . . . You'd need eye surgery to read it.
for skin lesions or skin cancer. The Daily Mail did

not print a correction. IPSO action: none.

Clarifications & corrections

Daily o Mail

39 // IPSO

Daily o MWail

BOUR JANUARY 5 article
‘Blindness fears over eye surgery
at High 5t clinle” suggested that
Optical Express risks causing its
patients blindness through their
procedures and cholce of
replacement lens implants. We
accept this s completely untrue
and Optical Express has con-
firmed that none of its mo
than 600,000 patlents has ever

gone blind following any treat-
ment at its clinics, Our article
also stated that more than 30
ients have joined a class

nw sult against the lens
cturer Oculentis and

e nced

ceedings have b
We apologise fo
statements.

incorrect

To report an inaceuracy,
ail carrectio
il. k

rile lo Readers’ Editor,
ortheliffe House,
, London W8 STT.

IPSO // 40




“CLAUSE 1 OF THE EDITORS' CODE EXPLICITLY, AND IN MY
VIEW RIGHTLY, REGOGNISES THE RIGHT OF A FREE PRESS TO
BE PARTISAN; STRONG, EVEN VERY STRONG, OPINIONS CAN
LEGITIMATELY INFLUENGE THE GHOICE OF STORY, PLACEMENT OF
STORY AND ANGLE FROM WHIGH A STORY IS REPORTED. BUT THAT
MUST NOT LEAD TO FABRICATION, OR DELIBERATE OR CARELESS
MISREPRESENTATION OF FACTS. PARTICULARLY IN THE CONTEXT
OF REPORTING ON ISSUES OF POLITICAL INTEREST, THE PRESS HAVE
A RESPONSIBILITY TO ENSURE THAT THE PUBLIC ARE ACGURATELY
INFORMED SO THAT THEY CAN ENGAGE IN THE DEMOCRATIC
PROGESS. THE EVIDENGE OF INACCURATE AND MISLEADING
REPORTING ON POLITICAL ISSUES IS THEREFORE OF CONCERN.”

41 // IPSO IPSO // 42



The Failure of IPSO - IPSQO's failure to deliver prominent corrections

Sturgeon’s
secret
backing for

Cameron
CTION 4 (1}

.1[

By Sirman ot raam arad Pulur Bominicad

LL

Asian men have

IPSO ruled that the Telegraph had
published inaccurate information
in its front-page pre-election story
“Sturgeon’s secret backing for
Cameron”, without including her
denial. But by way of a correction,
only required the paper to publish a
tiny note at the foot of its front-page,
more than three months after the
article was published and long
after the election.

Che Telegraph

LS
o eETe

Ay rich i hoalisam and

Trnspaired by Dukes host ot heer
: e

COMPLAINT

43 // IPSO

hackinginquiry.org

el il il ke Tl a5 AT

's aide calls tax row

Milly Dowler moment
e —pwew GROGER'S SON
£180m - AND
GAVEAWAY
AFORTUNE

LINKING TH IL

Miliband's
sickening

betrayal of
Milly Dowler

Lrans.

T o elicd “Mitly powiar
momers s the accusstion in 2111

[ linal

orters '
Hal el i A
itz ghon:

1 qraliic oo

b confirming thelr wovs
R L L s 2L ol
ahz Friess- zod led o the exanishncat

ol Inipry.

The supposed camparisai with the
HELE scandsi I3 thet IEwould comirm
el iy g iiughl abiud L

et il

walcemall niessages - raisiing hopes
Clual bl et o sl v - Bursiad
oot bo b unbrac,

Hen
i ——

Ed Miliband did not use the words ‘Milly Dowler
moment’ or make any reference to the murdered
schoolgirl. The phrase was spoken on air by BBC
political editor Nick Robinson, who was quick to
point out that he ‘did not quote anyone’. Although
newspapers repeated the false claims prominently
and many times over, IPSO let the papers off.

IPSO // 44



The Failure of IPSO - So, where do we go from here?

S0, WHERE D0 WE

These stories are the tip of
the iceberg - there are many
more. But they are cases
where, if IPSO wanted to
make a difference, it could
have. IPSO could have
defended innocent victims and
made editors accountable, but
instead it turned a blind eye,
administered only a slap on
the wrist or found a pedantic
justification for letting the
offender off altogether.

45 // IPSO

6O FROM HERE?

One year of unchecked press abuse has
provided ample confirmation that IPSO is the
sham that history told us it would be — and the
price is being paid by ordinary people who are
put through hell and by the newspaper-reading
public, who are presented with far too much
that is sloppy, cruel and downright dishonest.

IPSO isn't raising press standards. It is giving
editors a continuing license to do what they want.

Many victims have come to Hacked Off to tell
their stories. Many are traumatised. Many are
angry. Some don’'t want their cases talked
about because they don’t want to risk further
attack, further humiliation. But like us, they all
want something better than IPSO.

IPSO ISN'T RAISING PRESS STANDARDS.
IT IS GIVING EDITORS A GONTINUING
LIGENGE TO DO WHAT THEY WANT.

WHAT CAN WE D0?
HERE ARE THREE THINGS:

Spread the word. You will not read about this scandal in the
big-circulation press because those papers rarely report
each other’s wrongdoings and are happy to lie about the
performance of IPSO. So please alert everyone you can
to this dossier by social media or other means. Ask your
friends to sign up here www.LevesonNow.org

Raise the issue wherever possible — especially with
politicians and journalists. From housing and education
to justice and health, there is no important national issue
that is not affected by inaccurate or dishonest journalism.
It matters, and those who can make the biggest difference
must be told to do something.

A new regulator which intends to meet Royal Charter
standards is on its way, and we can apply pressure on
newspapers and online news publishers (large and small)
to join it instead of IPSO. It is called IMPRESS, and in the
next few months it will open for business.

hackinginquiry.org

So please, don’t let IPSO
have the last word. Help us
to crank up the pressure on
the press and the politicians
to do the right thing about
press self-regulation - the
thing that was recommended
by a painstaking public
inquiry after a series of
shocking scandals and the
thing to which all parties in
Parliament gave their backing.

HACKED

IPSO // 46




The Failure of IPSO hackinginquiry.org

The
Failure
o] ill | 34=10,

With thanks to the brave victims of press
abuse and persistent IPSO complainants
who have given us permission to tell their
stories, and to ‘thetgeneral public .and our
supporters, ‘who" "continue to generously
support our campaign.

The Failure of IPSO
September 2015

Edited by. Naughty Step Creative

el WWELIR -\ = | b e

Design by. Mr Gresty (Studio)



